Zon, zee, strand en regen

26 mei 2010 - Kâmpôt, Cambodja

Na de drukte van Phnom Penh is het tijd om even te onthaasten aan het strand. Dus 5 uur lang in de bus op weg naar Sihanouk Ville. Deze stad bestaat sinds 50 jaar en is vooral gebouwd om de havenstad van Cambodja te worden. De stad is vernoemd naar voormalig koning Sihanouk. Guesthouses en hotelletjes genoeg om uit te kiezen, van aftandse bungalows tot 3 sterren (of meer). Wij kiezen voor de middenmoot en genieten 4 dagen van de Nederlandse gastvrijheid met een vleugje Cambodjaans erbij in het Orchidee Guesthouse. Na 3 maanden bijna alleen maar zon en 35 tot 38 °C regent het bij aankomst in Sihanouk Ville. Gelukkig zijn dit de komende dagen alleen maar wat buien en blijft er tijd genoeg over om naar het strand te gaan. Lekkere ligbedden, parasolletje erbij, biertje, springrolls, kreeftjes en heel veel zon. Zeewater wat lekker warm is (in tegenstelling tot de Noordzee) en Marin en Lisan vermaken zich op de waterglijbaan en met een band. Want tubing blijkt ook heel gewoon te zijn in de Golf van Thailand. Na een dagje strand nog even lekker afkoelen in het zwembad, wat een luxe hè?! Niets is lekkerder dan verse vis, rechtstreeks uit zee, dus ook wij moeten hier aan geloven. Marin houdt het gewoon bij vlees. Tijdens de regenbuien is het tijd voor les en tussendoor rondtoeren op de brommer.
Vanuit Sihanouk Ville gaan we door naar Kampot. Leuk plaatsje aan de rivier, veel Franse gebouwen. Dagje toeren door het platteland met bezoekjes aan zoutvelden, grot, peperplantage en het strand van Kep. Nog even een blik werpen om het stuwmeer en de dag is alweer voorbij. Heel veel mooie groene rijstvelden onderweg en steeds weer zwaaiende kindertjes. Omdat we erg graag naar Siem Reap willen maar geen zin hebben in een busrit van 12 uur, kiezen we ervoor om dit in twee etappes te doen. Dus eerst weer terug naar Phnom Penh. Weer hetzelfde hotelletje als eerst en dat bevalt wel goed. Beetje winkelen, beetje rondkijken en voor je het weet zit je de volgende ochtend alweer om 7.30 uur in de bus voor de volgende bestemming.
Angkor Wat, here we come!

1. bep diepenbroek:
    1 juni 2010
    Voor ons hier in Holland lijkt het lang dat jullie weg zijn,maar als we lezen wat jullie allemaal meemaken dan komen jullie bijna tijd te kort.
    Geniet!