The Killing Fields en S-21

20 mei 2010 - Phnom Penh, Cambodja

Wanneer je in Cambodja bent kun je om een aantal dingen niet heen. Ankor Wat in Siem Reap en The killing fields in de buurt van Phnom Penh. Op 20 mei zijn wij naar The killing fields geweest. Toevallig was het toen net de Day of Anger. Elk jaar worden de verschrikkingen van de Rode Khmer herdacht, dus het was vanaf 6.00 uur al erg druk met mensen kwamen offeren. Ook werden de gruwelijkheden van toe nagespeeld. Toen wij er tegen 9.30 uur kwamen werd het al weer wat rustiger. De stoepa met daarin de duizenden schedels heeft op ons allen grote indruk gemaakt. Op het terrein zelf zijn een aantal massagraven die je nog kunt bekijken. Overal staan bordjes bij zodat je goed op de hoogte bent van wat er zich heeft afgespeeld. De boom waar tegen baby's werden doodgeslagen heeft ons verbijsterd. De gruwelijkheid waarmee dit is gebeurd is bijna niet voor te stellen. Het museum bij de killing fields geeft kort weer wat er allemaal is gebeurd.
Hierna was het tijd om naar Tuol Sleng genocide museum te gaan. Deze werd vroeger ook wel S-21 genoemd. Deze voormalige school heeft van 17 april 1975 tot 7 januari 1979, 3 jaar 8 maanden en 20 dagen, gediend als gevangenis onder het regiem van Pol Pot. Hier zijn ruim 17.000 volwassenen en kinderen gevangen genomen, ondervraagd en gemarteld om vervolgens doodsbang naar The killing fields te worden gebracht voor executie. Het museum laat veel foto's zien van alle gevangenen en natuurlijk de cellen en martelwerktuigen zijn er te zien.
Na zo'n heftige ochtend is het 's middags tijd om onze zinnen even te verzetten op de Russische markt en de speeltuin. Even genoeg van Pol Pot en zijn verschrikkingen!

1. jara en loretta:
    Hoi.
    Jeetje wat indrukwekkend. Niet te geloven...
    Liefs van Jara en loret
  2. sven, angela, tim en joris:
    27 mei 2010
    Wat heftig , je wilt het bijna niet geloven...
    Genieten jullie nu maar weer van de leuke dingen die er in Cambodja zijn,

veel liefs,
  3. Wilma:
    27 mei 2010
    Wij weten natuurlijk wat er is gebeurd in Cambodja, maar als je dat met eigen ogen ziet dan is dat wel heftig.We waren onder de indruk van het verslag en de foto"s.Jullie moeten nu maar weer gaan genieten van de mooie dingen in Cambodja,en heel goed dat jullie dat ook gedaan hebben.Nog een heel aangename tijd gewenst.Veel liefs van Leo en Wilma.
  4. bep diepenbroek:
    28 mei 2010
    Dit was inderdaad heel erg indrukwekkend en aangrijpend.
    Daar wordt een mens stil van.
    Zoveel leed en ellende.
    Maar heel goed dat jullie dit zijn gaan zien zodat wij allemaal er even bij stil staan.