Cambodja

19 mei 2010 - Phnom Penh, Cambodja

Zoals gezegd vertrokken we op 13 mei naar Cambodja. Laos uit was geen probleem, alleen Cambodja in wel. Omdat Marin en Lisan geen eigen paspoort hebben maar bij ons in staan, moest er eerst verschillende keren gebeld worden. Hierdoor vergaten ze wel om $23,- te innen voor het visa Esther. En na het laatste telefoongesprek kregen we dan toch allebei de visastempels. Snel doorgelopen naar de bus en op naar Stung Treng.
Daar een guesthouse aan de Mekong gevonden en 's middags een toer naar een zijderups boerderij gemaakt. Ondertussen opgelicht met het wisselen van geld, dus was ons voordeel van de grens alweer verdwenen.
De volgende dag zijn we met een volgepropte minivan naar Ban Lung gegaan, 3 uur lang over een onverharde dirtroad gehobbeld. Daar een brommertje gehuurd en naar het vulkaankratermeer gereden om daar even lekker te zwemmen. De dag erna zijn we achterop de brommer naar Voen Sai gehobbeld over weer zo'n onverharde dirtroad. Dat is op een brommer toch niet zo comfortabel en erg veel stof happen. Vanaf Voen Sai een dik uur in een smal wiebelig bootje over de Tonle San rivier om een dorpje (Kachon) en een kerkhof in de jungle te bekijken. Ze begraven hun doden hier met speciale rituelen, zoals het afhakken van 2 poten van een buffel en met grote houten beelden die ze bij de graven plaatsen.
Van Ban Lung zijn we naar Kratie gegaan. Hier hebben we 's middags meteen een boottochtje op de Mekong gemaakt om de laatst zoetwaterdolfijnen te spotten. En zowaar er zijn er nog een paar. De dag erna hebben we fietsen gehuurd en zijn op Koh Trong, een eiland in de Mekong, een rondje gaan fietsen. Na 500 meter kreeg ik een lekke band. Band kon niet meer geplakt worden, maar gelukkig stonden er bij de pont nog een aantal huurfietsen. Dus daar maar eentje meegenomen.
's Middags nog 2 brommers gehuurd en een tocht langs de Mekong gemaakt naar Sambor om daar nog een tempel te bekijken. De tempel viel een beetje tegen maar de tocht er naar toe was heel mooi. Door allemaal kleine dorpjes langs de Mekong.
Op 18 mei zijn we naar Phnom Penh gegaan. De volgende dag hebben we het paleis bezocht en de Silver Pagode. 's Middags hebben we onze post opgehaald op het postkantoor, en meteen de zak met dropjes open getrokken, heerlijk. Marin en Lisan hebben nog even lekker gespeeld in een speeltuin.

1. bep diepenbroek:
    21 mei 2010
    Jullie verslag leest als een reisgids met de nodige avonturen!
    Zoveel moois (en minder moois) als jullie meemaken,het is in een woord geweldig.
    Maar mijn idee van lekkernijen onderweg is toch wel iets anders.
    De drop die ze naar jullie gestuurd hebben zal wel meer in de smaak zijn gevallen.
    Bedankt voor het mooie verslag en een paar fijne pinksterdagen.
    Groetjes vanuit een zonnig en warm Doetinchem.
  2. Opa en Oma:
    21 mei 2010
    Wat een prachtige foto's.
    En wat een "heerlijke" hapjes.
    Die hebben jullie vast niet gegeten.
    Fietsen,brommen,zwemmen.
    Er valt wel veel te bewonderen en te genieten lijkt me zo. Veel plezier nog verder en veel liefs van
    (O)pa en (O)ma uit Hattem.
  3. hermke:
    22 mei 2010
    Wauw....wat een mooie verhalen, en wat een geweldig mooie foto's elke keer zeg! Dit is toch wel geweldig zeg! Ga lekker verder genieten. Groetjes Hermke
  4. Wilma:
    22 mei 2010
    Hoi allemaal,alles is weer geweldig en het was zeker een beetje spannend met de visa voor Marin en Lisan. Niet leuk dat jullie genept zijn met geld wisselen.Verder ziet het er prachtig uit en de dropjes kwamen na al die maanden goed van pas.Jullie hebben zeker lekker gesmuld van de dropjes.Nog een fijne reis en geniet er van! Kus van Leo en Wilma.
  5. Wilma:
    24 mei 2010
    Hallo, hebben jullie die "lekkere "hapjes gegeten?
    Ik hoor of lees het wel een keer.Ik had het vergeten te vragen de vorige keer. Verder nog een gezellige tijd gewenst.Pas goed op!
    Veel liefs van Leo en Wilma.
  6. Martijn:
    24 mei 2010
    Hallo,
    Leuke foto's en verslagen jullie hebben het dus erg naar jullie zin.
    Veel plezier en goede reis verder nog.
    Groeten Martijn
  7. judith en tarek:
    26 mei 2010
    bij ons wordt de veluwe geplaagd door kriebelige beestjes, maar aan jullie foto's te zien is dit toch echt wel een lekkernij, kunnen ze in Nederland nog een voorbeeld aan nemen, presenteer de rupsen op een mooi dienblad en je hebt weer eens iets anders op tafel staan, prachtige foto's weer , geniet en een dikke kus van ons