Sabaidee Laos

12 mei 2010 - Don Deth, Laos

Na de spannende avonturen in de grot was het tijd om weer richting zuiden te gaan. Opnieuw met lokaal vervoer; bus in, gangpad vol met krukjes waar mensen op zitten. Sang teaw in, minivan in, ook deze was goed volgepropt met 21 personen, en na ruim 7 uur ben je dan eindelijk op plaats van bestemming.
In Savannaketh zijn we met z'n vieren op 1 brommer gaan rondtoeren. Een oude tempel bekeken en ter afwisseling naar het dinasaurusmuseum geweest. Verder beetje rondgetourd door de stad want je moet toch ook weer een beetje de benzine opmaken.
Daarna door naar Pakse. De bus was dit keer zó vol dat hij nauwelijks meer de heuvel op kon rijden! In Pakse hebben we eerst een dagje geluierd om even bij te komen van het vele reizen van de afgelopen week. Daarna voor 3 dagen een brommer gehuurd. Ja, Ja, Esther dit keer ook op een semi-automaat, wel schakelen, niet koppelen, wat wel even wennen is. Want nu moet je wel een heleboel handelingen ineens doen en dat valt niet mee als je tegen een steile helling op moet rijden. Gelukkig is Jeroen er dan om de boel te redden, dus na een goede samenwerking komen we dan toch in Tadlo aan. Hier hebben Marin en Lisan lekker gezwommen bij de waterval. Gewoon in hun bikini en niet zoals de mensen hier volledig gekleed. Let wel, met spijkerbroek, truien en petjes op! Ze trekken nog net hun schoenen er bij uit. De volgende dag nog wat watervallen bekeken en geschuild voor een regen en onweersbui.
In Champasak hebben we Wat Phu bekeken. Dit is een oud tempelcomplex uit de 6de eeuw, geheel in khmerstijl. Erg interessant om te zien, maar het was er zo warm dat het zweet in straaltjes van je lijf afdroop.
Onze laatse paar dagen in Laos hebben we doorgebracht op de 4000 eilanden, en dan wel op Don Det. Een beetje gefietst, een beetje in de hangmat gehangen, een beetje met een band in de Mekongrivier gedobberd en gezwommen en vooral verder weinig gedaan. Een goede afsluiting van onze maand in Laos. Op 13 mei zijn we vertrokken naar Cambodja. Hoe dat is bewaren we voor een volgende keer!

Nog even over de foto met de voeten van Marin en Lisan: het is de bedoeling dat jullie kijken naar de schaduw. Het zijn geen nieuwe sandalen of vieze voeten!!

1. bea kamp:
    18 mei 2010
    Hallo jeroen ester marin en lisan.
    Wat hebben jullie weer leuke dingen gedaan Hier is de vacantie weer achter de rug en de school van remco weer begonnen. Thomas is van de week met zijn examens begonnen.
    Het was hier heel koud maar vanaf gisteren is hat warmer aan het worden.
    Jullie moeten jullie warmte onze kant maar een beetje opsturen. Geniet maar van alles wat jullie nu in cambodja gaan doen. groetjes bea remco thomas en jurrie
  2. van der Velde:
    18 mei 2010
    Lieve allevier, Wat een geweldige reis maken jullie.
    We hebben allea met belangstelling gevolgd en nu pas een reactie! Wij hebben het op onze oude dag ook nog druk. o.a. met ons feest, wat geweldig was. Nog heel erg bedankt voor jullie kaart, 2 zelfs. Er waren veel mensen, het was een soort reunie.Fijn, dat die kleine meisjes het zo goed doen, wat hebben ze veel te vertellen. Fijne tijd in Cambodja. Liefs o.Ton t. Fennie. Tot een volgende keer.
  3. bep diepenbroek:
    18 mei 2010
    Beste mensen, ook dit keer weer een spannend reisverslag en hele leuke,mooie en interessante foto's.
    Ik tracht me voor te stellen hoe het is om in zo'n bus te zitten en met vieren op een brommer.
    Genoten van jullie verslag.
    Groetjes,van een mee genietende Bep Diepenbroek.
  4. jara en loretta:
    19 mei 2010
    Lieve Esther, Jeroen, Marin en Lisan.
    Op naar een volgend avontuur in Cambodja. Geweldig schijnt dat te zijn. Heb toevallig een vrouw in de kroeg gesproken die net terug was van Cambodja. Veel plezier daar en pas goed op elkaar. Stuur een beetje warmte hierheen!!
    Tot gauw.
    Liefs van jara en Loretta
  5. Wilma:
    19 mei 2010
    Weer super spannend allemaal en geweldige foto`s.Marin en Lisan ook een mooie foto van jullie in de band.Bij ons is het nu wat warmer geworden,maar lang niet zo erg als bij jullie.Geniet nog van al het mooie van Cambodja en doe voorzichtig .Heel veel knuffels en kusjes van Leo en Wilma.Doei, doei.
  6. judith en tarek:
    19 mei 2010
    verse vis, zoals op de foto heb ik maandag nog wel gegeten alleen is de omgeving waarin een klein beetje anders, zullen we ruilen?, stuur je nog even een mailtje, veel liefs van Tarek en Judith
  7. Wilma:
    19 mei 2010
    Lars bekijkt jullie foto's met heel veel spanning, geweldig vind hij het....en heel mooi!! Hij vertelt dan elke keer dat Marin en Lasin zijn vriendinnetjes zijn! Ben blij dat jullie niet in Thailand en vooral in Bangkok zitten.

Geniet nog verder en pas goed op elkaar!
    Liefs uit Uithoorn,
    Wilma
  8. oscar:
    20 mei 2010
    he vakantiegangers of eigenlijk wereldreizigers,dit kun je bijna geen vakantie meer noemen.
    Ik heb net 2 dagen vrij gehad met hemelvaart en dat noem ik al een vakantie.
    Hoe gaat ie daar in het verre oosten?
    Zo te lezen in de leuke verhalen en de mooie foto's ( ziet er erg mooi uit laos)vermaken jullie je opperbest.
    Zelfs voor een spectaculaire bromfietstocht draaien jullie je hand niet om maar dat kostte ook weinig moeite met zo'n semi-automaat!?
    Ik heb de foto nog extra goed bekeken maar ik kan van die schaduw niet echt iets maken , ben benieuwd wat het is, 1 of andere vis of iets dergelijks?
    Ik las dat jullie nu verdergaan naar cambodja, is het nog gelukt om contact te leggen met die jongen?
    Peter vroeg er nog naar en hij zou het leuk vinden als jullie hem ontmoeten dat jullie bij een restaurantje zouden gaan eten in phnom penn waar peter en lydia samen met hem gegeten hebben.
    Het wordt gerund door een nederlander begreep ik en moet erg leuk zijn, die jongen weet misschien de naam van die tent nog wel.
    Hier gaat verder alles zijn gangetje, het weer wordt steeds beter en we gaan al weer richting de bouwvakvakantie ( slechts 3 weken hoor!)
    Ik wens jullie een goede reis naar cambodja en een goed vervolg van jullie avontuur!

Groeten,

oscar