Vientiane en Konglor Cave

2 mei 2010 - Ban Khoun Kham, Laos

Na een snelle reis met een VIP-bus zijn we in Vientiane aangekomen. Een relaxte hoofdstad, waar je nog rustig kunt rond fietsen. Dat hebben we dan ook twee dagen gedaan. Wat tempels en stupa's bekeken, en een lelijke versie van de Arc de Triomph. Ook zijn we nog naar het openbare zwembad geweest om wat af te koelen.
Op de brommer zijn we naar het Buddha park gereden. Dit is een park met allemaal betonnen Boeddha- en Hindoe-beelden. Heel apart.
Van Vientiane met de lokale bus, dus met een volgepropt gangpad verder naar het zuiden om naar Konglor Cave te gaan. Volgens het boek een spooky grot, met Star Trek ervaring.
Dit wilden we zelf wel eens even zien. Met een minivan naar de grot gegaan. Dan ga je lopend de grot in, de onderwereld in, en dan verder met een bootje 7,5km door de grot varen, met alleen een paar zaklampjes als verlichting. Onderweg maak je een stop om de stalactieten en stalagmieten te bekijken, deze zijn mooi uitgelicht.
Dan weer verder in het donker, af en toe uitstappen en de boot over een stroomversnelling duwen. En dan doet de motor het niet meer. Daar staan we dan met motorpech midden in een donkere grot, te wachten tot onze bootsman weer terugkomt met een andere boot. Marin en Lisan vermaken zich door tekeningen in het zand te maken. En na een half uur wachten komt ons bootje eraan en kunnen we weer verder naar de andere kant van de grot. Spooky is het niet maar wel heel indrukwekkend. Echt een gigagrot.
Aan de andere kant even wat gedronken en toen weer dezelfde weg terug. Weer hapert af en toe de motor, maar deze keer komen we zonder pech weer terug uit de onderwereld. Wauw, echt gaaf!

1. Wilma:
    4 mei 2010
    Wow.wat een spannend verhaal en wat durven jullie veel zeg! weer erg mooie kiekjes van jullie spannende avontuur. Soms zou ik willen dat ik er ook was om te zien hoe het gaat met jullie .Leo zou ook wel in die grot willin varen,want hij houdt erg van water.kusjes van Leo en Wilma.
  2. bep diepenbroek:
    Weer zo'n indrukwekkende reiservaring
    Wat beleven jullie toch veel mooie en spannende dingen.
    Jullie willen afkoelen en wij hier in Nederland willen warm worden,want het is maar 12 graden (soms minder) en de wind is
    erg koud.
    Kijk nu al uit naar jullie volgende bericht.
  3. meinders:
    4 mei 2010
    wauw klinkt goed!!die grot zou ik ook wel eens willen zien, ben namelijk gek op grotten:D
  4. Willie, Mirjam en Jelle:
    4 mei 2010
    Het ziet er allemaal erg indrukwekkend uit zo in die grotten. Dat jongetje heeft de vaart er ook goed in!

De groeten van ons allemaal, pas goed op en tot mails!!
  5. oscar:
    4 mei 2010
    Hey mensen,alles goed met jullie?
    Leuk om weer wat van jullie te zien/lezen.
    Het was al weer ff geleden want ik ben zelf een weekje weggeweest met z'n vieren en dus geen e-mail gelezen ( ik vond et niet echt nodig een weblog te maken voor een weekje luxemburg)
    Zo te zien en te lezen vermaken jullie je erg goed!
    Ik heb voor jullie het e-mail adres van de jongen uit cambodja die het erg leuk zou vinden om jullie te ontmoeten.
    Hij heet Thona Sar en zijn e-mail adres is: [email protected].
    Ben benieuwd of jullie contact met hem kunnen leggen, zou erg leuk zijn.
    Moet je de naam van mijn broer maar noemen dan weet hij genoeg.
    Vermaak je verder op jullie reis en tot de volgende mail.
    Groeten,

oscar
  6. Wilma:
    5 mei 2010
    Marin en Lisan,het is een mooie foto van jullie benen,ik denk dat de rechterkant van Marin is en van Lisan dus links.ik hoor het vast wel een keer of ik gelijk had.Verder vind ik nog steeds dat jullie geweldige stoere meiden zijn.Opa vind jullie ook super meiden.De groeten aan papa en mama en veel liefs van opa Leo en oma Wilma.Tot de volgende mail!
  7. judith en tarek:
    7 mei 2010
    konglor cave ziet er net zo indrukwekkend uit als de cave van nerja, iets dichter bij huis maar verschil moet er zijn natuurlijk, lekkere bruine voetjes hebben jullie marin en lisan! leuk om weer even iets van jullie gezien te hebben, wij zijn benieuwd naar de volgende avonturen die jullie gaan beleven, kus van Tarek en Judith voor jullie allemaal
  8. jara en loretta:
    7 mei 2010
    Hallo dan,
    Ik wist niet dat Esther en Jeroen zulke smerige voeten hadden :-)
    Wat een mooie foto's. Ik dacht even dat ik een flash-back had, wij komen net treud uit de Ardennen en wij zijn ook in de grotten geweest. Toch een beetje dezelfde invulling in de mei vakantie. Alleen hebben jullie het ietsje warmer??? Denken wij.
    Veel plezier en tot jullie volgende verhaal.
    Dikke kus uit Arnhem..... Jara en Loretta
  9. Danny en Fabienne:
    9 mei 2010
    Hoi medereizigers!

Wow, wat een gave foto's van de Konglor Cave! Wij hebben onze reisplannen inmiddels gewijzigd en gaan ook die kant op.

Heel veel plezier in Si Phan Don!

groetjes,
    Danny en Fabienne
  10. bep diepenbroek:
    12 mei 2010
    Dag allemaal,
    Vanuit een bijzonder nat en koud Nederland,
    wil ik jullie van harte feliciteren met de
    verjaardag van opa Leo.
    Bouw daarginds ook maar een leuk feestje.
    Groetjes.
  11. ruud de brouwer:
    12 mei 2010
    Hoi Esther (en gezin) wat een fantastische verhalen en foto's! Blijf genieten!

Groeten Ruud de Brouwer