Weer thuis!

12 augustus 2010 - Zwolle, Nederland

Op 22 februari vertrokken we voor een reis van 5 maanden en 11 dagen door Azië. Van te voren hadden we 2 vliegtickets geboekt en 1 hotel. Voor de rest stond alleen vast welke landen we wilden bezoeken en wanneer we er ongeveer naar toe zouden gaan. Op pad dus; met schoolspullen, 2 grote rugzakken en wat dagtassen, ongeveer 40 kg aan bagage! De winterkleding nog aan bij vertrek uit Nederland. Na onze eerste maand, in Nepal, hebben we vrijwel al het warme spul weer terug gestuurd en alleen nog zomerkleding nodig gehad. Hoewel de regentijd rond juli begint hebben we nagenoeg geen regen gehad. Wel heeft veel zon en warmte, gemiddeld was het 35 °C, dus veel hotelletjes, 56 op precies te zijn, gezocht met airco.
Tijdens onze reis hebben we ruim 35.000 km afgelegd. De grootste afstanden per vliegtuig, de meeste keren per bus. Een enkele keer met de slaaptrein. In de steden zelf vaak per brommer, het ideale vervoersmiddel als je goedkoop ergens naar toe wilt. Marin en Lisan vonden dit vooral erg leuk en Jeroen heeft vooral genoten van het rijden tussen alle drukte in Saigon. Esther vergat helaas een keer de brommer in de goede versnelling te zetten waardoor ze samen met Lisan in volle vaart tegen een hek reed. Gelukkig alleen wat blauwe plekken en een scheur in de brommer, dus dat kwam snel weer goed.
Omdat we veel langs de Mekongrivier hebben gereisd, konden verschillende boottochtjes hierover natuurlijk niet ontbreken. Geweldig landschap en heel veel enthousiast zwaaiende kinderen en mensen. Af en toe konden we een fiets huren zodat we dit niet zouden verleren.
Tussen al het reizen door moest er natuurlijk ook gewoon nog les gegeven worden. Meestal deden we dit op de hotelkamer. Soms op een overvol treinstation, een enkele keer in de bus en een paar keer op het dakterras van het hotel of aan de rand van het zwembad. Niets van dat al overtreft trouwens het les krijgen op school, waar Marin en Lisan nu al naar uitkijken!
Veel mensen hebben onze reislog gelezen en lieten ons regelmatig weten wat ze ervan vonden. Blij werden we van de vele reacties en mailtjes elke keer. Toch leuk om regelmatig wat van het thuisfront te horen. Natuurlijk werd de post uit Nederland met veel enthousiasme ontvangen, gelezen, herlezen en zorgvuldig opgeborgen om voor altijd te bewaren. De leesboeken raakten uitgelezen, maar blijkbaar zijn boeken na 4 keer lezen nog steeds leuk. Esther kocht regelmatig andere tweedehandsboeken en verkocht de andere dan zodat we niet met een halve boekenkast hoefden rond te sjouwen.
En dan breekt dan toch echt de tijd aan om na te denken over de terugreis en onze thuiskomst. Nog even lekker luieren op Langkawi, want tenslotte hebben we na al het reizen ook wel een “vakantie” verdient. De spullen worden ingepakt, oude kleren worden weggegooid. In Bangkok nog even tijd om wat te shoppen en dan is het echt tijd om op woensdagavond 18.15 uur naar het vliegveld te gaan. Om 23.30 vertrekt ons vliegtuig naar Nederland. Marin en Lisan vallen al snel in slaap, na een lange dag hangen en wachten. De nacht duurt extra lang omdat we 5 uur terug in de tijd vliegen. Op 5 augustus om 5.10 uur zetten we weer voet aan Nederlandse bodem. Op Schiphol worden we opgewacht door opa's en oma's en gaan we op weg naar Zwolle. Ondanks de lange reis hebben we voldoende energie over om te vertellen, te knuffelen, spullen uit te pakken en zelfs ons huis alweer wat in te richten.
Het gewone alledaagse leven is inmiddels alweer in volle gang. Boodschappen moeten we weer zelf doen, net zoals eten koken, wassen en opruimen. De fietsen staan weer in de schuur en worden alweer volop gebruikt. Poes Jip heeft zich inmiddels ook weer bij ons gevoegd. Kortom, het Zwolse leven is weer gestart.
Graag willen we alle mensen bedanken die ons voorzien hebben van leuke en lieve berichten, op welke manier dan ook; via mail, reislog, kaartjes of skype.
Dit is ons laatste bericht op de reislog. Wil je weten hoe het verder met ons gaat, bel dan even om lekker bij te kletsen!

1. bep diepenbroek:
    13 augustus 2010
    Jammer dat het weer voorbij is,wat heb ik genoten van al jullie reisverslagen en foto's en video's van al die verre,warme landen.
    Ik zal jullie reisverslagen erg missen!
    Ik wil jullie bedanken voor het mee mogen genieten en wens jullie allemaal een zonnige toekomst.
    Met hartelijke groeten...
  2. Wilma:
    15 augustus 2010
    Hoi, we vonden het heel leuk en interessant om met jullie reis mee te mogen genieten. We zijn heel blij dat jullie gezond weer terug zijn.Marin en Lisan, het was geweldig dat jullie ook nog zo goed geleerd hebben BRAVO ! We zullen nog heel vaak op jullie reislogger kijken.Jeroen en Esther , veel plezier weer met jullie werk en Marin en Lisan jullie weer een fijne tijd op school met al jullie vriendjes en vriendinnetjes. Veel liefs van Jara ,Leo en Wilma.