Noord Laos

28 april 2010 - Vientiane, Laos

We zijn inmiddels 13 dagen in Laos. Tijd dus voor een nieuw stukje. Vanuit Thailand zijn we naar Laos gegaan. Eerst met de bus tot de grens en dan met de boot de Mekong rivier over. Na de afwikkelingen bij de douane, wat ons erg meeviel trouwens, hotelletje gezocht en alvast een busticket voor de volgende dag geregeld. Dit gaat allemaal erg gemakkelijk. Overal zitten kantoortjes waar je dit kunt regelen, van minivans tot luxe VIP bussen, maar natuurlijk kun je ook met de locale bus gaan.
Het wegdek is niet overal even goed, dus gemiddeld rijden auto's, bussen 40 km per uur. Hierdoor heb je alle tijd om van het landschap te genieten, wat muziek te luisteren of even te slapen. Hoewel dit laatste toch wel lastig is als je steeds de lucht in hobbelt.
Onze eerste echte kennismaking met Laos is dan in Luang Nam Tha. Erg rustig dorp, prachtige omgeving. Veel rijstvelden, kleine hutjes, hier en daar een tempel en natuurlijk weer een leuke markt om rond te neuzen. Hier zijn wij net zo goed een bezienswaardig-heid als zij en de mensen vinden het vooral erg leuk dat je komt. Bovendien is er een schoenmaker die Marins schoen goed heeft gerepareerd.
Het is erg leuk om te omgeving te zien, maar dan niet vanuit een săwng thăew, die hotsend en botsend over de onverharde weg rijdt. Beter is om dit op een brommer te doen en dat hebben we dan ook gedaan. Ja ook Esther kan op een brommer rijden. Mooie tocht door de bergen gemaakt naar Muang Sing. Daar een nachtje geslapen om even door te rijden naar de grens met China. Ja, als je toch in de buurt bent kun je net zo goed even gaan kijken. Natuurlijk moesten we op verre afstand blijven en mochten we niet eens een foto maken van de grens, toch leuk om gezien te hebben.
Via de markt en de waterval terug naar Luang Nam Tha om de volgende dag door te gaan naar Luang Prabang. Onderweg zijn er wegwerkzaamheden. Niet één aaneengesloten stuk, nee honderd meter, dan een stuk niets, dan weer honderd meter en zo gaat het dan een tijdje door. Ja, de wegen hier zijn soms nog slechter dan in Nepal. Totdat de weg compleet wordt afgesloten voor onbepaalde tijd omdat er vrachtwagens met zand en grind door moeten die deze eerst moeten storten. Iedereen berust zich in het feit dat dit gebeurd. En tja, wat kun je verder anders ook doen?
Luang Prabang is alweer wat drukker, maar een erg mooie stad om te zien. Veel Franse invloeden vind je hier terug. Niet alleen in de stokbroden die ze op elke straathoek verkopen, maar ook in de architectuur. Boottochtje over de Mekong gemaakt, grotten en tempels gezien en 's ochtends om 5.45 uur opgestaan om te kijken hoe de inwoners (en ook sommige toeristen) de monniken voorzien van eten wanneer ze in rij voorbij lopen. Na 4 nachten wordt het weer tijd om te verkassen, dus met minivan door naar Vang Vieng.
Dit ligt alweer een stuk naar het zuiden. Hier zijn we met een grote zwemband door de grot gaan varen. Beetje donker en smal in het begin, maar erg bijzonder om een keer te doen. Daarna hebben we een kayaktocht gedaan over de Nam Son rivier die op dit moment zo laag staat dat je soms met de kayak vast komt te zitten. Of je komt niet goed uit de stroomversnelling en kantelt met kano en al om. Dan is het wel prettig dat de rivier niet zo diep is. Al met al weer genoeg beleefd de afgelopen dagen. Op naar het volgende avontuur!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Bob:
    28 april 2010
    Komen jullie wel weer terug naar Nederland? Zo te zien bevalt het jullie daar erg goed. Geniet er nog met volle teugen van! Groetjes aan allemaal, ook van Celeste en Anna.
  2. bep diepenbroek:
    Lieve mensen,
    Wat een avonturen en weer zo veel mooie foto's.
    Jullie maken zoveel mee,dat je er nog jaren over zult kunnen vertellen.
    Wat een totaal andere wereld!
    Heb genoten van jullie verslag.
    Veel plezier verder.
  3. jara en loretta:
    Hoi,
    Nou het werd ook wel tijd voor een berichtje, zit dan toch elke dag te kijken naar de mail. Ook super mooi in Laos, dat kan je aan de foto's wel zien. En in het echt natuurlijk nog mooier. Esther, ik ben eruit, als jij in Nederland bent krijg jij een brommertje. Dat gefiets elke keer.. En je hebt wel heel goed kunnen oefenen in Laos, toch? Op de foto te zien gaat dat je heel goed af! Trouwens skypen gaat niet lukken met beeld, web-cam functioneert niet en op de laptop van Jara zit geen camera. Helaas..
    Tot snel en geniet van al het mooie.
    Dikke kus Jara en Loretta
  4. judith en tarek:
    3 mei 2010
    Hallo esther, jeroen, marin en lisan, schitterende foto's die jullie weer geplaatst hebben. Vraag me af of jullie Nederland missen, denk het niet want zo te zien gaat het jullie goed af om in al deze landen mooie ervaringen op te doen, weten jullie zeker dat jullie terugkomen naar Nederland ???, of zou je toch liever even contact opnemen met de makelaar, we missen jullie natuurlijk, maar het maakt veel goed dat we kunnen zien dat jullie genieten, heel veel liefs en een kus van Judith en Tarek
  5. Jolanda&Willem:
    4 mei 2010
    Hee Vakantiegangers,
    Mooi om mee te genieten van jullie avonturen en mooie foto's. Laos is echt mooi, heel natuurlijk en lijkt wel weinig toeristen, of viel dat mee?
    Willenb wij ook nog wel naar toe, kunnen we mooi effe jullie vragen voor een leuke route!

Wij zijn inmiddels verhuist! naar het mooie landgoed... kom vooral een keer aan waaien als je weer terug bent in het koude kikkerlandje, want jullie komen toch wel terug? haha.
    Gaat alles goed met de lessen aan Marin en lisan?

Missen jullie nederland, family en vrienden al een beetje?

Heel veel fun nog, en geniet van al het moois wat je nog gaat zien!
    hartelijke groet,
    Jolanda & Willem