Zesdaagse trektocht

14 maart 2010 - Pokhara, Nepal

Zondag 7 maart zijn we begonnen aan een trektocht door de bergen. In eerste instantie zouden we naar Jomson vliegen en aan het einde dan nog 2 dagen bij onze gids slapen en het schooltje bezoeken. Helaas waren de vluchten steeds vol waardoor we niet weg konden en liep onze gids weg zodat we tevens niemand hadden om ons mee te nemen naar het schooltje. Dus toen besloten om een geheel anderen route te nemen.
Eerst zijn we samen met onze gidsen Imam en Lok met een minivan naar Naya Pul gebracht. Zij zullen ons de komende dagen begeleiden op de tocht en dragen onze rugzakken. Wanneer we starten begint het al aardig warm te worden. De eerste dag lopen we vrijwel alleen maar trappen op naar boven. Behoorlijk zwaar als je bedenkt dat er soms weinig schaduw is en het 28 ° C is. Tussendoor stoppen we dan ook regelmatig om wat te drinken en te eten. We lopen die dag tot Hille.
De tweede dag zijn we alweer om 7.15 uur vertrokken om zo de meest steile klim al gehad te hebben voordat het warm word. Er wordt gezegd dat dit stuk bestaat uit 3200 treden. Ik heb ze niet geteld, maar geloof het direct. Tegen 15.00 uur zijn we op plaats van bestemming, Ghorepani dit keer. Grappig dat we onderweg veel dezelfde mensen weer tegen komen. In Ghorepani is het behoorlijk koud, dit ligt dan ook op 2860 meter. Gelukkig is er binnen een houtkachel zodat we lekker kunnen opwarmen.
Dinsdagochtend vertrekken Jeroen en ik al om 5.15 uur naar Poon Hill. Dit is een klim van een uur, maar de moeite waard omdat je dan de zonsopgang kunt zien op het Annapurnagebergte. Marin en Lisan zijn lekker blijven slapen en werden goed verzorgd door Lok. Na het ontbijt vertrokken. Opnieuw veel klimmen, maar we lopen nu vooral veel tussen de rododendron-bossen door. Erg mooi om te zien. De bomen zijn zo hoog dat je nauwelijks de toppen kunt zien. Opnieuw een zware dag met als eindpunt Tadapani. Ook hier is het koud en we besluiten dan ook om een heater te vragen in het restaurant. Dit heeft heel wat voeten in de aarde waardoor we al bijna klaar zijn met eten als die eindelijk komt. Wel lekker voor de rest van de avond.
Op dag vier beginnen we alweer redelijk met dalen en lopen een stukje door de jungle. We zien zelfs nog 3 apen voorbij komen wat natuurlijk erg leuk is. Het dalen gaat goed en de kinderen gaan razendsnel aan de hand van onze gidsen naar beneden. Zoveel energie hebben Jeroen en ik helaas niet meer, dus voor ons blijft het behoorlijk aanpoten. In Gandruk bekijken we nog een oud Gurung museum en besluiten dan eerst de berg af te lopen voordat we gaan lunchen. Dit valt behoorlijk tegen omdat de afdaling veel langer duurt dan voorzien en we uiteindelijk moe en hongerig onderaan de berg komen. Na een lange lunch (gelukkig duurt het gemiddeld een uur voordat het eten klaar en op is) moeten we beginnen aan de laatste klim voor die dag, naar Landruk. Gelukkig is de zon achter de wolken vertrokken en loopt het lekker door. Onderweg genieten we van spelende kinderen, koeien en geiten die overal rondlopen en oude mensen die wel erg zwaar beladen dezelfde weg omhoog moeten. Voor het eerst van onze reis gaat het regenen en onweren. Gelukkig zitten wij dan al hoog en droog.
Op dag vijf komen we maar langzaam op gang. Veel spierpijn van het continue afdalen, wat soms nog vermoeiender is als klimmen. We worden echter beloond met een goed hotel en een mooi uitzicht op de bergen. We zijn in Dhampus dit keer. Na een heerlijk stuk apple-pie (dat vers voor ons werd gebakken en dus anderhalf uur op zich liet wachten) en een bad voor Marin en Lisan genieten we vooral van het nietsdoen.
Dag zes is gelukkig een korte afdaling van maar twee uur. Iedereen is blij wanneer we Phedi bereiken en we met de minivan weer teruggebracht worden naar Pokhara. Een mooie, maar vooral zware tocht door de bergen. Marin en Lisan zijn echte kampioenen wat dat betreft en verdienen dan ook een medaille die ik de volgende dag gemaakt heb van geel papier.
Nu zitten we alweer een paar dagen in Pokhara en morgen vertrekken we naar Chitwan

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. jara en loretta:
    14 maart 2010
    WOW... Adembenemend mooi wat jullie hebben gezien.

Marin en Lisan, jullie zijn echt keigoed, heb begrepen dat het voor jullie een makkie was, en dat jullie ouders toch wel heel veel moeite moesten doen om boven op de berg te komen..... tja mensen op leeftijd!!!!
    Super... Tot snel.
    Kus Jara en Loret
  2. bea kamp:
    14 maart 2010
    Hoi Marin lisan Jeroen en Ester.
    Wat knap dat jullie dit gedaan hebben.Je ziet maar weer hoe de kinderen al spelenderwijs meegaan.Mooie foto's hebben jullie erbij gezet.Heel veel plezier met het vervolg van jullie reis.
    Groetjes Remco Bea Jurrie en Thomas
  3. Chenny:
    Hoihoi,
    Onze gids heette ook Imam, maar het was toch een andere zag ik op de foto. Er zullen wel heel veel Imam's gidsen! ;-) Wij waren ook in de rhodondendrontijd, maar die van jullie zijn echt heel mooi! Het is echt heel leuk om jullie ervaringen in Nepal te lezen! Van de week gaan we onze nieuwe buren ontmoeten, ben benieuwd...
    Groetjes Martin en Chenny
  4. Chenny:
    14 maart 2010
    Ps Als jullie dit nog lezen voor het avondeten... Bij het moondance restaurant kun je sowieso gezellig eten, maar de lemonpie daar is echt een aanrader! Tip: direct bij binnenkomst al reserveren als toetje!!!
  5. judith en tarek:
    14 maart 2010
    hoi es, jeroen , marin en lisan, blij dat we weer weten wat jullie allemaal hebben meegemaakt, valt niet altijd mee, maar de foto's en het verhaal op de reislog zijn gewoon weer fantastisch, kijk nu al uit naar de volgende berichtjes, GENIET, en vergeet maar snel de spierpijn,KUS tarek en judith
  6. Frank:
    Hoi wereldreizigers,

Wat super. Vooral foto 6376 :-). Dat is nog eens wat anders dan de bult naar Westenholte. Goed te zien dat het goed met jullie gaat. Veel plezier verder.

PS Marin: donderdag toets topo Noord-Holland!
    Groetjes, Stan, Sophie, Romy, Alexandra, Frank.
  7. Bob:
    15 maart 2010
    Hoi allemaal, heel indrukwekkend wat jullie meemaken. Krijg ook de kriebels om op pad te gaan... Hou vol en die spierpijn gaat vanzelf weer over.
    Groetjes, Bob
  8. Iris:
    15 maart 2010
    Hè reizigers geweldig om van die mooie tochten te maken en ja dan gaan de jaren tellen he,maar je moet maar zo denken als de spierpijn weer weg is blijft de mooie belevenis over. Erg leuk dat wij ook een beetje mee kunnen genieten met weer een paar mooie foto's. Heel veel plezier nog met al het moois wat jullie nog gaan doen en doe de beide toppers een kus en een dikke knuffel van Demi en Iris. Groetjes van ons vier. xxx
  9. Demi en Daan:
    16 maart 2010
    Hoi Marin,

Jammer dat je er morgen niet bij bent!
    Ik hou morgen mijn verjaardagsfeestje.
    We gaan naar de bioscoop.
    Als je weer terug bent gaan we weer een keer spelen hé! Heel veel plezier nog.
    Groeten aan Lisan en je ouders
  10. bep diepenbroek:
    17 maart 2010
    Dag allemaal,
    Heb genoten van de mooie foto's en van het uitgebreide reisverslag.
    Meiden,jullie doen het geweldig!
    Veel plezier allemaal.
    Groetjes uit Doetinchem.
  11. Wilma:
    17 maart 2010
    Hoi Marin,Lisan,Esther en Jeroen super goed dat jullie deze klim hebben volbracht.Wij krijgen er vast hartkloppingen van.Hopelijk volgen er nog meer leuke reisverhalen en mooie kiekjes,heel leuk allemaal.Verder nog een fijne tijd gewenst en veel liefs en dikke knuffels van Leo en Wilma.
  12. Milan:
    18 maart 2010
    Lieve Lisan,

Ik vind het heel leuk om te horen hoe het met jou en met de rest van je familie gaat!

Heb je al een paar dieren gezien die je zelf heel leuk vond?

Liefs, Milan
  13. demi:
    17 juni 2010
    hoi marin

ik mis je heel erg en we moeten vrijdag weer een werkstuk inleveren.
    en juf trijnie en juf suzanne gaan ook weg:-{.
    hier is het best lekker weer en hoe is het daar...

liefs demi nijhof.