Sightseeing in Battambang

9 juni 2010 - Phnom Penh, Cambodja

Battambang is een welkome afwisseling na de tempels van Angkor. Redelijk rustig (vooral na 21.00 uur), mooi hotel en een mooie omgeving. Na een avondje vermaakt te worden in het circus gaan we de volgende dag op toer door de countryside, zoals dat zo mooi heet. Eerst een ritje met de norri, of te wel de bamboetrein. Er zijn nog twee trajecten waar deze rijden in Cambodja en één daarvan is toevallig in de buurt bij Battambang. De norri rijdt op enkel spoor van A naar B en dan terug, met snelheid van wel 15km/uur . Tijdens onze rit kwamen we geen tegemoet komende norri tegen, maar wel een aantal koeien midden op het spoor. Moet je niet aan denken hoe dat in Nederland zou zijn.
Na deze geweldige rit is het tijd om een grot en een tempel te bezoeken. Deze ligt alleen wel hoog op de berg, dus daar maar met een brommertje erheen gegaan en terug gelopen. Na de lunch nog een tempel en een erg fijne hangbrug over. Lekker schommelen! De volgende dag is het tijd voor een meer educatieve toer, want je wilt natuurlijk ook nog wel wat opsteken onderweg. Dus van het vrouwtje dat sticky rice in bamboe maakt, via de families die vispasta maken en visjes drogen naar de rijstnoedelmakers. Natuurlijk mag een oude tempel niet ontbreken maar daarna gaat de les weer verder. Geduldig luisteren we nog naar hoe rijstpapier voor de loempia's wordt gemaakt. Daarna nemen we een kijkje bij de krokodillenfarm en krijgen we als laatste nog een rondleiding door een oud, tandeloos Cambodjaans mannetje in de oude verlaten Pepsifabriek. Erg leuk allemaal en onze tuktukchauffeur weet vrij veel overal van af. Hij spreekt zelfs een beetje Nederlands!
Na vier dagen Battambang reizen we opnieuw naar Phnom Penh, voor de derde keer deze reis. Hier moeten we ook onze visa voor Vietnam regelen en blijven daardoor nog drie dagen in de stad. Omdat we al veel hier gezien hebben besluiten we het rustig aan te doen en wat te winkelen, de stad rond te lopen en naar het museum te gaan. Nog even wat post versturen en dan naar de speeltuin. Vanuit de hotelkamer hebben we mooi uitzicht over de ondergelopen straten na de zoveelste flinke regenbui.
Op 10 juni hebben we Cambodja verlaten en zijn we varend Vietnam binnen gekomen. Op weg naar nieuwe avonturen!

1. Wilma:
    15 juni 2010
    Hi,

Zelfs de monniken doen mee met het oranje-gevoel zie ik!! Nou jullie missen hier toch wel het een en ander hoor....niet dat ik er voor thuis zou blijven! Hebben jullie nog wel jullie stemmen laten uitbrengen voor het geweldige kabinet wat er waarschijnlijk komt!

Nou ik stuur snel weer een langer mailtje, want dit doe ik even onder werktijd....maar nu nog even de laatste dingen doen en dan lekker naar huis..verlangen jullie hier ook alweer een beetje (stiekem) naar!

Liefs Wilma
  2. jara en loretta:
    16 juni 2010
    Wat mooi die gedroogde visjes! En Marin emn Lisan wat kregen jullie van die meneer???
    Tot gauw.... Liefs Jara en Loretta
  3. Iris:
    17 juni 2010
    hoi lisan hoe is het met jou met mij is het goed, ik ben blij dat het niet meer zo heel lang duurt dat jullie wer terug komen. als je terug bent kunnen we weer lekker spelen. Ook denk ik dat je me vast heel veel leuke verhalen kan vertellen over je vakantie, ik kan niet wachten.

groetjes iris.x.