Hoi An en Hue

4 juli 2010 - Hue, Vietnam

Wat een beleving; zo'n slaapbus. De hele dag modder je maar een beetje aan omdat je na het eten pas weggaat. Marin en Lisan beginnen het dan ook best spannend te vinden en dat geldt ook voor ons. De bus is verdeelt in drie rijen stapelbedden en zowel onder als boven zijn er achteraan 5 plaatsen naast elkaar. Wij hebben het geluk (dus niet) om helemaal achteraan bovenin te liggen. Knus, dicht tegen elkaar want een bed is 40 cm breed. Gelukkig ligt het meisje naast mij redelijk stil en zelf durf je ook niet zoveel te draaien. De lampen gaan redelijk snel uit en niet lang daarna liggen Marin en Lisan dan te slapen. Wij niet. Wij hobbelen en hobbelen de lange nacht door totdat we om 6.00 uur aankomen in Hoi An.
Na enig gezeur van de vele mannetjes die je naar hun hotel willen lokken, hebben we dan toch een mooie kamer gevonden. We besluiten eerst te ontbijten en gaan daarna even de stad verkennen met de gratis fietsen van het hotel. Hoi An is een erg charmant dorpje en super relaxt. 's Middags gaan we lekker zwemmen en wat uitrusten. De volgende dag bekijken we de oude stad. Marin en Lisan zoeken allebei een mooie jurk uit en we besluiten in stijl te dineren bij een Indiaas restaurant. De dames vinden de jurken maar wat mooi en lopen dan ook trots door de stad. Net als wij trouwens!
Hoi An ligt aan de rivier, dus een tochtje is snel gemaakt. Lisan vaart de boot met enige slalom over de rivier en vindt het allemaal leuk. Hoi An staat verder bekend om zijn mooie stoffen lantaarns en elke maand is er een lantaarnfestival. Gelukkig op twee avonden, want net als in andere plaatsen is hier om de dag geen stroom, dus geen brandende lantaarns. Na een middagje aan het strand is het daarna tijd om de Open Tour voort te zetten naar Hué.
Een kort ritje dit keer, maar wel in de slaapbus. Lekker onderuit liggen dus, want zitten kun je er niet echt in. Na een stop bij de marmerberg in de buurt van Danang, komen we toch redelijk op tijd in Hué. Eerst maar even bijkomen om daarna lopend de stad te verkennen. Hué staat bekend om zijn oude citadel, dus huren we de volgende dag 2 fietsen en gaan op pad. In de omgeving zijn nog een aantal mooie graven van keizers te zien, dus brommeren we er heen. Nog even wat pagodes bekijken en eindigen de dag aan het strand.
Omdat alle treinen naar Hanoi vol zijn, moeten we helaas weer een keer met de slaapbus. Om de dag door te komen, besluiten we opnieuw langs wat pagodes te fietsen en nemen we een kijkje bij een wierookstokjesmaker. Lisan heeft aardig snel onder de knie hoe dit moet, nieuwe carrière lijkt voor haar weggelegd hier in Hué. De slaapbus is overbooked, dus slapen er 4 mensen op bamboematjes in de gangpaden. Wanneer de chauffeur om 23.30 uur dan ook nog eens ruzie maakt met een vrouw is de hele bus klaarwakker. Bovendien claxonneert hij vrijwel onafgebroken. Opnieuw een lange vermoeiende nacht achter de rug wanneer we om 8.15 uur in Hanoi aankomen en verblijd worden met opnieuw heel veel toeterende brommers en bijna net zoveel taxi's. Hoe het ons in de hoofdstad vergaat bewaren we voor de volgende keer!

1. jara en loretta:
    5 juli 2010
    Marin en Lisan...Wat een geweldige jurken hebben jullie!!!! Het lijkt ons een hele mooie plaats, het ziet er zo knus uit op de foto's. Nou Lisan, dat wordt of bootbestuurster, of wierook maakster, of modeshow lopen in mooie jurken.. Keus genoeg.
    Die lampen..super!
    Zijn jullie al aan het aftellen????

Liefs Jara en Loret
  2. bep diepenbroek:
    5 juli 2010
    Als ik dit verslag lees dan denk ik:wat beleven die ontzettend veel!
    Hoewel zo'n slaapbus ook niet alles is,maar och er zijn ergere dingen.
    Jullie zien zoveel ontelbaar mooie dingen,mensen en landschappen.
    Dit is echt een droomreis.
    Nog veel mooie avonturen deze laatste maand.
    Hier in Doetinchem is het wat afgekoeld en kunnen we weer bijkomen,maar over twee dagen begint de pret opnieuw.
    Goede reis!
  3. Johan:
    Hallo globetrotters,
    Heb net jullie laatste verslag gelezen EN de foto's bekeken. Geweldig mooi moet het daar zijn.
    Volgens mij zijn jullie wel een paar grammetjes kwijt geworden, komt zeker door al die rijst.
    Marin en Lisan lijken ook al weer een stuk groter.
    Geniet van het laatste deel van jullie reis en gezond weer terugkomen.
    Hoop wel dat jullie op 11 Juli op een plek zitten waar een TV is, want je wilt toch niet het memorabele moment missen dat Nederland ultieme wraak gaat nemen op Duitsland. Met zijn vieren in het oranje, dat kan niet meer fout gaan!! Hup Holland.
    Veel kijk plezier, groeten Johan.
  4. Jacob:
    6 juli 2010
    Leken de verslagen tot nu toe nog op vakantiepret, het verslag van de slaapbus doet meer aan survival denken.
  5. bep diepenbroek:
    8 juli 2010
    Bedankt voor jullie leuke reactie met mijn verjaardag. Ik heb nog nooit felicitaties gehad die van zo ver kwamen.
    Groeten vanuit een verhit Doetinchem,waar het nu al 30.4 graden is.
  6. oscar:
    10 juli 2010
    hey hallo mensen, hier weer ff een berichtje uit een inmiddels tropische achterhoek.
    Vandaag weer een graadje of 35 dus het is zaak om zoveel mogelijk de koelte op te zoeken maar dat is op dit moment alleen nog maar de koelkast volgens mij.
    Voor jullie zijn deze temperaturen inmiddels gewoonte of is het daar niet zo warm?
    Alles goed met jullie?
    Weer een leuk reisverslag om te lezen.
    Het woord slaap in slaapbus moet je begrijp ik niet zo letterlijk nemen,zo te lezen doe je amper een oog dicht.
    Leuk om te lezen wat jullie de afgelopen tijd weer hebben meegemaakt,veel dingen doen en zien en vooral onder de bevolking.
    Wat zijn jullie plannen voor de komende, ik schat zo 5 weken?
    Hebben jullie daar een plan voor of meer op de bonnefoi?
    Hier is het momenteel oranje wat de klok slaat.
    je kunt de tv niet aanzetten of het gaat over oranje maar daar krijgen jullie toch wel wat van mee neem ik aan?
    Morgen de finale tegen spanje, gaan jullie nog kijken?
    Ik ga morgen in de grutstraat in 1 van de kroegen kijken.
    Als ze (we) winnen zal het wel laat worden.
    Ik ben benieuwd waar jullie hierna heengaan maar dat lees ik wel in de volgende mail.
    Goede reis verder, veel plezier en wie weet een leuke wedstrijd morgen.

Groeten ,

oscar